Rustig aan in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark Chen - WaarBenJij.nu Rustig aan in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark Chen - WaarBenJij.nu

Rustig aan in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Op het moment dat ik wakker word, knalt "Barbie Girl" door de speakers van de bus. Dit is the way to go om alle valium beinvloedde busreizigers, na een 17 uur durende rit, zo snel mogelijk uit je bus te krijgen.

Kennelijk went zelfs vietnamese karaoke op standje voorlopig-blijf-jij-wakker.

De " no thanks" is al zo ingehamerd dat hij automatisch is toegevoegd aan het woord " hello" , gericht naar de twintig taxi chauffeurs die neerdalen op de verse toeristen als gevallen prooien.

Nee, ons krijgen ze niet te pakken, zeggen we tegen elkaar. Eerst koffie en zoeken naar een taxi chaffeur die betrouwbaar is.

Onze bestuurder was zorgvuldig uitgezocht, vriendelijk, engels sprekend, goed verzorgd en reed op de meter. Dit is goed.

Uiteindelijk betaalden we allemaal, omgerekend, 15 euro.

voor een rit van totaal 4 euro.

Les 1 in Vietnam: Vertrouw niemand, laat op geen enkele manier weten dat je nieuw bent in het land ("where can we change our dollars??" )

Ho Chi min city is een stad waarvan je kan zien dat het nog niet helemaal is wat het moet zijn:

Geen openbaar vervoer, de straten zijn in plaats daarvan beladen met honderden brommertjes en scooters. Met daarop 1,2 of 4 vietnamesen eventueel nog met wat kippen of een glasplaat erbij. Allemaal met mondkapjes vanwege de verschrikkelijke smog.
Alsof de hele stad smorgensvroeg een bank gaat beroven.

De hoofdstraten zijn voorzien van internationale winkelketens (KFC, Mediamarkt) of nepversies daarvan. Allemaal verrijkt van neonboorden en schreeuwende advertenties.
Terwijl de zijstraatjes vol zitten met halfnaakte, gehandicapte of arme mensen die op een krukje met vieze handen uit een schaaltje witte rijst eten.

Nadat je je een weg hebt gebaand door alle, je veelvuldig aangeboden. - serieus; kijk niet op als er iemand met zijn scooter tegen je aanrijdt, en je vervolgens zonder blikken of blozen een van zijn gekopieerde boeken probeert te verkopen. tot 6 maal aan toe. Hoeveel levert het eigenlijk op om boeken in kleur te kopieren en door te verkopen!? dit ter zijde.
nepbrillen (iemand een Ray Bandito?) en rauwe loempia's. (wat is hier zo vietnamees aan??)
Kom je bij het stuk geschiedenis achter de vietnam oorlog met de Verenigde staten. Zalen vol met oorlogsslachtoffers, van de veelvuldige bombardementen en de aanvallen met gifgas.
Al met al geen opbeurende omgeving om te zijn, en hoe leerzaam ook zijn we na twee dagen door gegaan naar de kust van Vietnam.

Aangezien mijn eerste "heerlijke dag aan zee" resulteerde in kwallen, dode vissen, ratten en een dode drijvende hond die ik uit het water mocht scheppen, besloten ik en Chris (mijn Duitse reismaatje) onze tijd anders te besteden.
Al tourend op gehuurde scootertjes zijn we naar pretparken (inclusief waterpark!!) woestijnen/duingebieden en de diepere lagen van de oceaan gegaan. Dat beviel stukken beter.
In de tussengelegen tijden leren wat kleinigheden van de vietnamese cultuur.

" dude, you can't do that " zegt Chris
" what, kneeing someone in the face? i know that.."

blijkbaar was dat niet wat hij bedoelde. Nadat ik tijdens het oversteken van een winkelpad per ongeluk een kind een knie in zijn gezicht gaf, probeerde ik het enthousiast goed te maken door SORRY SORRY SORYYY te zeggen terwijl ik hem over zijn hoofd aaide.
Blijkbaar is de top van het hoofd heilig, en zomaar iemand op zijn hoofd aanraken een teken van ultieme belediging.
Ouch.

Na de stranden zijn kwamen we weer in de, tot mijn grootste verassing zelfs verdubbelde, hectiek van de grote stad in Hanoi.

de uitspraak "what doesn't kill you makes you stronger" kwam hier goed tot zijn recht.

-Tijdens de 3 dagen durende tour naar Halong bay gevuld met adrenaline pompende activiteiten, en lange avonden gevuld met hardcore drankspelletjes en strafregels.
(ja bereid jullie voor, als ik terug ben wordt er een interessant feestje gevierd met een hoop nieuwe spelletjes ;))
-Tijdens het eten van een kloppend hart, uit een levende slang, gevolgd door een shot van zijn bloed en gal.
-en elke keer wanneer je probeert een straat over te steken in Hanoi.


Tot zover het " rustig aan doen in Vietnam", na de overweging tussen een vliegticket (200 euro, 1 uur) en de "bus of death" (30 uur, geen wc, geen stops, door smalle bergpassen met een hoog ongelukken ratio)
Kijk ik uit naar het natuurlijke en lichtelijk onderontwikkelde Laos.


  • 19 November 2012 - 15:21

    Marie-josé:

    hoi mark,
    gelukkig kent deze ondernemende reis ook wat rustige momenten.
    niet voortdurend op 'de vlucht' voor de lokale bevolking en hun leefwijze.
    is weer een leuk verslag over je ervaringen.
    blijf ervan genieten en pas op jezelf
    gr. marie-josé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Op naar Bangkok en daarvoorbij

Ik ga, onverhoopt, alleen op reis.

De details zijn de meesten van jullie wel duidelijk.

Over 2 dagen vertrek ik 11.15 naar Bangkok, hopend op een leerzame tijd vol geweldige ervaringen en onvergetelijke momenten!

maar momenteel moet ik mijn best doen mijn broek niet vol te schijten als ik eraan denk.
Ik kan niet eens 2x om me heen kijken zonder mijn sleutels kwijt te zijn, elke keer als ik mijn tv aan wil zetten kan ik een zoektocht van 10 minuten uitvoeren naar mijn afstandbediening en mijn "administratie" bestaat uit een onverklaarbare hoop van papieren die alleen maar van elkaar lijken te verschillen in mate van verkreukeld-heid (is dat een woord?)

De jaarmarktvlaggen hebben een dubbele betekenis, de simpele momenten zoals een stroopwafel eten op de markt worden enorm bewust beleefd en hoe meer ik de tijd probeer te rekken, hoe meer onvervulde taken zich de kop op doen.

-nu ik dit typ besef ik dat ik nog niet zeker weet of mijn reisverzekering officieel is bevestigd-

Ik hou op veler verzoek een reisverslag bij,en hoewel ik niet in de categorie "lief dagboek, vandaag heb ik bami gegeten" schrijvers hoor, zal ik proberen het één en ander bij te houden.
Vind je het leuk om mijn (en later misschien jus...) avonturen te volgen, leuk! ik hoop dat ze voor jullie net zo vermakelijk zijn als ze voor mij waren.

zo niet, terecht. ik heb jullie immers ook gewoon verlaten ;)

Een hoop mensen zal ik flink missen, en daarom dit: Het allerbeste voor de aankomende tijd en bedankt voor alle presentjes, tips, en harten onder riemen.

Wish me luck, ik zal het misschien wel nodig gaan hebben...

Ik heb geen werk meer
Ik heb geen vooruitzichten
Ik heb geen organisatieskills

Ik ben,

zoals ik ergens, altijd al had willen zijn,

een Student of Life

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2013

De cirkel is rond

31 December 2012

"The mindful caveman experience"

05 December 2012

Sweet...Sweet Memories @ Pai

29 November 2012

Op naar Chiang Mai!- via het prachtige Laos.

18 November 2012

Rustig aan in Vietnam
Mark

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 17763

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 06 Augustus 2015

Phnom Penh : Getting Physical

19 September 2012 - 16 April 2013

Op naar Bangkok en daarvoorbij

Landen bezocht: