Op naar Chiang Mai!- via het prachtige Laos. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mark Chen - WaarBenJij.nu Op naar Chiang Mai!- via het prachtige Laos. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mark Chen - WaarBenJij.nu

Op naar Chiang Mai!- via het prachtige Laos.

Blijf op de hoogte en volg Mark

29 November 2012 | Thailand, Chiang Mai

"The Vietnamese plant the rice, the Cambodians watch it grow, and the Lao listen to it grow."

Het is waar.

Er is een groot verschil in de werkmentaliteit en het tempo van leven.
Met in mijn achterhoofd de overbezette straten van Vietnam, waar, mocht er niks te doen zijn, hetzelfde straatje zo nodig 3x in een kwartier wordt geveegd, lijkt Laos een stuk minder last te hebben van de druk om te presteren.

Overdag liggen chauffeurs met open mond in hun eigen tuk tuk te slapen. Winkeliers zitten met hun shirt opgetrokken tot net onder de borst op een stoel over hun buik te aaien. (ja Eddy ik denk vaak aan je) Mocht je echt wat willen kopen staan ze wel even voor je op.

De rest van de bewegingen over straat zijn vooral medereizigers, en een aangename oranje gloed van de honderden monniken die over de straat lijken te zweven.
Het is gek; als een willekeurig persoon een emmer water haalt kijkt niemand ervan op. Maar als een monnik het doet is het anders.
Alles wat monniken doen heeft een bepaalde charme.
Dus spendeer ik mijn eerste dagen lopend, van tempel naar tempel, en observeer.

Ik besloot al op de eerste avond dat Laos een geweldig land is, toen ik, na mijn Beer-Laos- met- fried -seaweed-en-eggplant-dip ervaring naar "huis" liep en mijn eigen voetstappen kon horen. en niks anders. wow.

Laos heeft een avondklok. dus na elf uur sluit alles; restaurants, bars, guesthouses, alles. Het enige wat open is in Luang Prabang, is een semi-legaal bowling centrum. met TL verlichting, geen muziek, en een fles whiskey met cola en een emmer ijs voor 4 euro. Het bowlen zelf was duurder.
Als je, zoals ik, op de weg terug vergaat van de honger, heb je dus pech. Opium, wiet, cocaine, alles kan je vinden bij de tuk tuk drivers die er 'savonds een extra baantje op nahouden. Maar voedsel? ho maar.

Als ik een illegale nachtshop zou beginnen die bagels verkoopt zou ik in 1 klap miljonair zijn.

Behalve de potentiele bagel business is er eigenlijk maar een grote publiektrekker, en dat is in Vang Vieng:

Tubing.

(En waarschijnlijk schokdemper/vering reparatie, maar die inside joke snap je pas als je de met koeien bezaaide hobbelige zandwegen met eigen ogen hebt gezien)

Tubing werkt als volgt: in een opgeblazen band drijf je 2-3 uur lang via de stroming de Nam Song River af. Overal langs de kant zijn barretjes, die een touw uitgooien om je binnen te hijsen en je te voorzien van gratis whisey en muziek. tussen de barretjes zijn kabelbanen, bomen en bruggen om vanaf te springen.
Het is geweldig.
Maar sinds er afgelopen jaar 20 toeristen zijn gestorven aan de combinatie drank en salto's in ondiep water, is alles gestopt.

En dreven we dus, met ons zelf meegenomen biertje, over een rustgevende rivier kijkend naar een soort museum van wat het tuben had moeten zijn.
Zeker niet de ervaring die het ooit was, maar bijzonder op zijn eigen manier.

De rest van de dagen spendeerden we in de barretjes, waar ze om een of andere vage reden OVERAL friends en of family guy vertonen. WINNING!!

Als je ergens in een land bent, moet je de hoofdstad natuurlijk zien, toch?
Nee.
Vientiane is de hoofdstad van Laos, met lege straten, geen bezienswaardigheden, slappe starbucks aftreksels (met slechte koffie)
en een hoop prostituees met penis.
weinig te zoeken.

Maar als je dan aankomt in Chang Mai, en je komt erachter dat de dag na je aankomst 1 van de grootste festivals in Thailand begint, ben je blij.
Gister brachten we ons zelf geknutselde bloemenbootjes naar de rivier, lieten onze wensballonnen gaan en keken naar de door duizenden wensballon-verlichte hemel van Chiang Mai.
De rivier idem, duizenden bootjes met lichtjes die sierlijk wegdrijven terwijl de wierook subtiel langs je neus gaat.
Het vuurwerk, de prachtige parade en de overvloed aan etenstentjes (30 cent voor een gerecht!!) maakt dit alles een geweldige en onvergetelijke ervaring.
En het duurt 4 dagen!!

ik ben als een kind in een snoepwinkel.

Wish you were here.


  • 29 November 2012 - 08:03

    Rob:

    Wat ik zei, hè Mark, geen briefkaart te vinden in Vientiane...

  • 29 November 2012 - 21:39

    Marie-josé:

    wat zal het een mooi gezicht zijn geweest, al die lichtjes op het water en in de lucht.
    begrijp dat je nog steeds in een relaxte sfeer zit, niet opgejaagd door het een of ander.
    pas op jezelf en geniet ervan.
    gr.

  • 29 November 2012 - 23:10

    Kim:

    In 1 woord 'wouw'.....

    Ga zo door!!!

    Groetjes kim

  • 30 November 2012 - 03:01

    L:

    als ik het zo lees dan was ik er graag bij geweest, geniet er van

  • 30 November 2012 - 03:04

    Mark Chen:

    Ongelooflijk maar waar, geen postkantoor te vinden in Vientiane. en inderdaad, het festival was geweldig, te veel om in je op te nemen bijna.
    hopelijk met jullie ook alles goed, ik zal zo doorgaan Kim ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Op naar Bangkok en daarvoorbij

Ik ga, onverhoopt, alleen op reis.

De details zijn de meesten van jullie wel duidelijk.

Over 2 dagen vertrek ik 11.15 naar Bangkok, hopend op een leerzame tijd vol geweldige ervaringen en onvergetelijke momenten!

maar momenteel moet ik mijn best doen mijn broek niet vol te schijten als ik eraan denk.
Ik kan niet eens 2x om me heen kijken zonder mijn sleutels kwijt te zijn, elke keer als ik mijn tv aan wil zetten kan ik een zoektocht van 10 minuten uitvoeren naar mijn afstandbediening en mijn "administratie" bestaat uit een onverklaarbare hoop van papieren die alleen maar van elkaar lijken te verschillen in mate van verkreukeld-heid (is dat een woord?)

De jaarmarktvlaggen hebben een dubbele betekenis, de simpele momenten zoals een stroopwafel eten op de markt worden enorm bewust beleefd en hoe meer ik de tijd probeer te rekken, hoe meer onvervulde taken zich de kop op doen.

-nu ik dit typ besef ik dat ik nog niet zeker weet of mijn reisverzekering officieel is bevestigd-

Ik hou op veler verzoek een reisverslag bij,en hoewel ik niet in de categorie "lief dagboek, vandaag heb ik bami gegeten" schrijvers hoor, zal ik proberen het één en ander bij te houden.
Vind je het leuk om mijn (en later misschien jus...) avonturen te volgen, leuk! ik hoop dat ze voor jullie net zo vermakelijk zijn als ze voor mij waren.

zo niet, terecht. ik heb jullie immers ook gewoon verlaten ;)

Een hoop mensen zal ik flink missen, en daarom dit: Het allerbeste voor de aankomende tijd en bedankt voor alle presentjes, tips, en harten onder riemen.

Wish me luck, ik zal het misschien wel nodig gaan hebben...

Ik heb geen werk meer
Ik heb geen vooruitzichten
Ik heb geen organisatieskills

Ik ben,

zoals ik ergens, altijd al had willen zijn,

een Student of Life

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2013

De cirkel is rond

31 December 2012

"The mindful caveman experience"

05 December 2012

Sweet...Sweet Memories @ Pai

29 November 2012

Op naar Chiang Mai!- via het prachtige Laos.

18 November 2012

Rustig aan in Vietnam
Mark

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 906
Totaal aantal bezoekers 17768

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 06 Augustus 2015

Phnom Penh : Getting Physical

19 September 2012 - 16 April 2013

Op naar Bangkok en daarvoorbij

Landen bezocht: